Powrót do listy wiadomości Dodano: 2013-07-26  |  Ostatnia aktualizacja: 2013-07-26
Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej 2013

Podczas wakacji Fundacja RECAL organizuje "Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej". W bieżącym roku kampanie realizowane są w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Należą do nich: wybrzeże Bałtyku (Kampania "Czyste Plaże"); Beskidy (Kampania "Czyste Góry"), Mazury (Kampania "Czyste Mazury"); Bieszczady (Kampania "Czyste Bieszczady") oraz Sudety (Kampania "Czyste Sudety"). Wakacyjne kampanie są finansowane przez Fundację RECAL oraz samorządy terytorialne.

Okres lata jest doskonałym momentem intensyfikacji działań edukacyjnych skierowanych zarówno do dzieci i młodzieży, jak i do dorosłych. Puszka po napojach, będąca bardzo popularnym opakowaniem do napojów – zwłaszcza w okresie lata – stanowi istotny element prowadzonych działań edukacyjnych.

Najważniejsze cele kampanii:

-  Edukacja ekologiczna poprzez wyrabianie nawyku segregacji odpadów. Warsztaty edukacyjne oraz informacje w mediach i na materiałach kampanii, a w szczególności:

a)  pokazanie korzyści płynących z odzysku surowców wtórnych,

b)  wskazanie możliwych zastosowań odzyskanych odpadów opakowaniowych,

c)  uczenie prawidłowego segregowania poszczególnych surowców wtórnych.

-  Wsparcie zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych – zachęcanie do odzysku surowców wtórnych poprzez ich segregowanie i przekazywanie do ponownego przetworzenia (w zależności od funkcjonującego systemu zbiórki surowców wtórnych na danym terenie) oraz zachęcenie do zbiórki puszek po napojach oraz ich sprzedaży w punktach skupu (bez względu na infrastrukturę w postaci pojemników do zbiórki selektywnej).

-  Wzrost atrakcyjności turystycznej poprzez poprawę czystości 5 regionów – zwrócenie uwagi, że czysta okolica zależy od nas wszystkich; wspólne działania mogą się przyczynić do poprawy czystości.

-  Odciążenie składowisk odpadów, poprzez uświadamianie konieczności intensyfikacji zbiórkii segregacji surowców wtórnych oraz ich ponownego przetwarzania.

-  Promocja regionów dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny – za pośrednictwem mediów oraz warsztatów edukacyjnych, plakatów i kartek pocztowych.

Adresatami kampanii są:

-  dzieci i młodzież (kolonie, obozy i stanice harcerskie),

-  turyści,

-  lokalna społeczność,

-  punkty skupu surowców wtórnych,

-  samorządy lokalne,

-  organizacje pozarządowe,

-  parki narodowe i krajobrazowe,

-  media.

Docelową grupą, do której skierowana jest oferta warsztatów są dzieci i młodzież w wieku od 8 do 17 lat, przebywająca na wakacjach w zorganizowanych grupach i korzystająca z kempingów oraz pól namiotowych (np. kolonie i obozy letnie). Grupa ta jest szczególnie ważnym adresatem Kampanii, ponieważ nawyk segregacji odpadów należy wyrabiać już od dzieciństwa. Udział dzieci w kampaniach pozwala ponadto ten nawyk utrwalać, gdyż uzupełnieniem zajęć warsztatowych będzie zbiórka pustych puszek po napojach na plażach, w parkach, itp.

Podstawową formą edukacji dzieci i młodzieży będą warsztaty edukacyjne prowadzone na koloniach i obozach. Dla zorganizowanych grup Fundacja RECAL ma przygotowaną specjalną ofertę łączącą edukację z zabawą. Aktywny udział w warsztatach i proponowanych konkursach umożliwi uczestnikom zdobycie atrakcyjnych nagród, przy okazji zapoznając ich z podstawami selektywnej zbiórki odpadów. W bieżącym roku planujemy przeprowadzić co najmniej 200 warsztatów dla kolonistów. Przewidywana liczba uczestników to około 8-10 tys. dzieci i młodzieży. Podczas poprzednich edycji wszystkich kampanii do 2012 roku przeprowadziliśmy 3.961 warsztatów edukacyjnych dla prawie 173 tysięcy dzieci i młodzieży.

Edukacja osób dorosłych odbywać się będzie poprzez możliwie największą dostępność informacji. Dlatego ważne jest zaangażowaniu mediów w popularyzację idei kampanii. Fundacja RECAL będzie przekazywać mediom aktualne informacje z przebiegu kampanii oraz na temat korzyści płynących z odzysku i recyklingu surowców wtórnych na przykładzie aluminiowych puszek po napojach. Ponadto Fundacja RECAL będzie brała udział w imprezach masowych realizowanych przez partnerów na terenie Kampanii. Fundacja zorganizuje stoisko informacyjne pod specjalnych namiotem informacyjnym oraz konkursy recyklingowe z nagrodami.

Dla zwiększenia zasięgu informacyjnego Fundacja RECAL przygotowała do rozpowszechnienia materiały informacyjno-promocyjne w postaci plakatów i kartek pocztowych promujących kampanie i partnerów. Kartki pocztowe dodatkowo zawierają dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych leżących na terenie prowadzonych działań. W trakcie kampanii plakaty i kartki pocztowe trafią na kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe oraz do innych możliwych miejsc we wszystkich gminach uczestniczących w kampanii. Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne będą bezpłatne worki do zbiórki puszek po napojach.

Wszystkim uczestnikom kampanii Fundacja RECAL będzie proponowała kontynuację edukacji ekologicznej w czasie nowego roku szkolnego. Fundacja zapewni materiały edukacyjne, pojemniki i worki do zbiórki puszek, plakaty i magnesy.

Zebrany podczas kampanii surowiec trafi do punktów skupu, a następnie do ponownego przetworzenia. W ten sposób zostanie oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym oszczędzone będą pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację tychże składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi na składowisko odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów składowania.

Kampania „Czyste Plaże" jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2000. W bieżącym roku XIV Koalicję Czystych Plaż obok Fundacji RECAL tworzą:

  1. Urząd Miasta Gdyni
  2. Urząd Miejski w Jastarni
  3. Gmina Miasta Władysławowa
  4. Gmina Krokowa
  5. Gmina Rewal
  6. Gmina Dziwnów
  7. Miasto Świnoujście
  8. Słowiński Park Narodowy
  9. recan Organizacja Odzysku S.A.

Honorowy Patronat objęli:

  1. Marszałek Województwa Pomorskiego
  2. Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
  3. Wojewoda Zachodniopomorski
  4. Pomorski Kurator Oświaty
  5. Zachodniopomorski Kurator Oświaty

Patronat Medialny objęli:

  1. „Dziennik Bałtycki"
  2. „Kurier Szczeciński"

Kampania „Czyste Góry" jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2001. W bieżącym roku XIII edycja Kampanii jest realizowana w Beskidach przy współpracy z recan Organizacją Odzysku S.A.

Honorowy Patronat:

  1. Marszałek Województwa Małopolskiego
  2. Wojewoda Małopolski
  3. Małopolski Kurator Oświaty

Kampania „Czyste Bieszczady" jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2006. W bieżącym roku Kampania jest realizowana przy współpracy z recan Organizacją Odzysku S.A.

Honorowy Patronat:

  1. Wojewoda Podkarpacki
  2. Podkarpacki Kurator Oświaty

Kampania „Czyste Mazury" jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2003. W bieżącym roku XI Koalicję Czystych Mazur obok Fundacji RECAL tworzą:

  1. Starostwo Powiatowe w Mrągowie
  2. Fundacja Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich
  3. Mazurski Związek Międzygminny – Gospodarka Odpadami
  4. recan Organizacja Odzysku S.A.

Honorowy Patronat:

  1. Wojewoda Warmińsko - Mazurski
  2. Warmińsko - Mazurski Kurator Oświaty

Kampania „Czyste Sudety" jest realizowana przez Fundację RECAL od roku 2006. W bieżącym roku VIII Koalicję Czystych Sudetów obok Fundacji RECAL tworzą:

  1. Fundacja Ekologiczna "Zielona Akcja"
  2. Ośrodek Społeczno-Kulturalny w Wałbrzychu
  3. Spółdzielnia Mieszkaniowa "Podzamcze" w Wałbrzychu
  4. Powiat Złotoryjski
  5. Związek Gmin Karkonoskich
  6. recan Organizacja Odzysku S.A.

Honorowy Patronat:

  1. Marszałek Województwa Dolnośląskiego
  2. Wojewoda Dolnośląski
  3. Dolnośląski Kurator Oświaty

Recykling puszek aluminiowych uzasadniony jest z wielu względów - to nie tylko opłacalność ekonomiczna, ale i skuteczna edukacja poprzez bezpośrednie uczestnictwo w ochronie środowiska. W 2011 roku poziom recyklingu alu - puszek w Polsce wyniósł 74%.

Oto podstawowe fakty na temat korzyści płynących z ich recyklingu:

Edukacja ekologiczna:   puszka, jako opakowanie popularne wśród młodzieży i przede wszystkim łatwe do odzysku, jest świetnym pretekstem do edukacji ekologicznej.

Zasoby naturalne: użycie 1 tony aluminium z odzysku pozwala oszczędzić 4 tony boksytów i 700 kg ropy naftowej.

Energia:  odzyskując aluminium ze złomu oszczędzamy 95% energii potrzebnej na wyprodukowanie aluminium z rudy.

Ochrona środowiska:  recykling aluminium umożliwia obniżenie zanieczyszczenia powietrza
o 95% oraz wody o 97% w porównaniu z produkcją aluminium z rudy. Odzyskując puszki aluminiowe zmniejszamy ilość śmieci w naszym otoczeniu i na wysypiskach.

Pieniądze:  za kilogram puszek (67 puszek 0,33l lub 53 puszki 0,5l) każdy może uzyskać w skupie około 3 - 4 zł.

Ekonomia:  recykling aluminium zwiększa niezależność surowcową kraju, tworzy dodatkowe miejsca pracy w skupie i przetwórstwie, generuje kolejne dochody.

Koszty produkcji:  produkcja wtórnego aluminium kosztuje o 60% mniej niż produkcja aluminium z boksytów.

(gz)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
Fundacja RECAL
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także