Powrót do listy wiadomości Dodano: 2013-09-19  |  Ostatnia aktualizacja: 2013-09-22
Jak wypada nowy system gospodarowania odpadami?
Wciąż 17 gmin nie rozpisało przetargów na wywóz odpadów.
Wciąż 17 gmin nie rozpisało przetargów na wywóz odpadów.

Ministerstwo Środowiska podsumowało wizytacje w gminach pod kątem wprowadzania nowego systemu gospodarowania odpadami. Do końca sierpnia 17 gmin wciąż nie rozpisało przetargów.

Od momentu wejścia w życie nowych zasad wywozu odpadów minister środowiska wizytował poszczególne gminy. Z danych Ministerstwa wynika, że z końcem sierpnia w 17 gminach nadal nie rozpisano przetargu na wywóz odpadów. W 69 gminach procedury wybory były w trakcie, a 20 kolejnych czekało na podpisanie umowy. - Spośród 17 gmin, które nie zorganizowały przetargów: 16 gmin (w tym jeden związek międzygminny, w skład którego wchodzą 4 gminy) zleciło odbieranie odpadów komunalnych własnej jednostce organizacyjnej, 1 gmina odpowiedziała, że gmina ma zorganizowany odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wskutek referendum gminnego – wyjaśnia resort środowiska. Ministerstwo przypomina jednak, że jedyną dopuszczalną formą wyłonienia firmy wywożącej śmieci jest przetarg. Gminy, które ich nie zorganizują mają się spodziewać kar pieniężnych.

Wśród problemów, które nękają nowy system Ministerstwo zwraca uwagę szczególnie na:

  • brak wystarczającej liczby pojemników,
  • niewystarczające informacje dla mieszkańców gmin,
  • konieczność zmiany deklaracji przy zmianie stawek opłat,
  • kwestionowanie statusu właściciela nieruchomości przez wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe,
  • wątpliwości interpretacyjne,
  • brak nadzoru gmin nad odbierającymi odpady komunalne.

W zaistniałej sytuacji resort środowiska planuje weryfikację wojewódzkich planów gospodarki odpadami z perspektywą do 2020 r. oraz aktualizację krajowego planu. Wśród innych branych pod uwagę przez Ministerstwo działań są:

  • przygotowanie na poziomie województw planów inwestycyjnych zatwierdzanych przez ministra– zatwierdzanie będzie polegało na weryfikacji, czy plany pozwalają na zrealizowanie celów unijnych w regionie i w skali kraju;
  • weryfikacja definicji instalacji regionalnych;
  • deklaracje śmieciowe – uproszczenie procedur, określenie częstotliwości i przypadków kiedy należy złożyć deklaracje w przypadku zmiany danych zawartych w deklaracji, np. zapewnienie możliwości dokonywania przez samorządy korekty w zakresie sposobu naliczania opłat dla mieszkańców;
  • doprecyzowanie obowiązków zarządzających budynkami wielolokalowymi (wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe);
  • doprecyzowanie i uproszczenie sprawozdawczości na poziomie gmin i przedsiębiorstw.

(Bar)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
mos.gov.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także