Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
ABIS R&D
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2023-05-12  |  Ostatnia aktualizacja: 2023-05-12
Recykling i bezpieczne składowanie baterii litowo-jonowych
Recykling i bezpieczne składowanie baterii litowo-jonowych

Recykling baterii litowo-jonowych jest dziedziną, w której mamy jeszcze wiele do zrobienia. Globalna elektryfikacja przemysłu i transportu wymagają od nas pilnej reakcji. Kurczą się bowiem zasoby konieczne do produkcji baterii li-ion i już wkrótce postęp technologiczny, który obserwujemy, może zostać zahamowany. Z drugiej strony zużytych akumulatorów przybywa, co stanowi poważne zagrożenie dla ludzi i środowiska. Eksperci są więc zgodni: recykling akumulatorów li-ion musi przybrać na sile i stać się jeszcze efektywniejszy.

Dlaczego recykling akumulatorów litowo-jonowych ma tak duże znaczenie?

Recykling baterii litowo-jonowych umożliwia odzysk surowców koniecznych do produkcji nowych baterii. Jest to o tyle istotne, iż metale wykorzystywane do wytwarzania akumulatorów li-ion stosowanych m.in. w pojazdach elektrycznych, takie jak lit, nikiel czy kobalt są i będą coraz ciężej dostępne, a przede wszystkim są ograniczone. Gwałtownie rosnące zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe może nawet w najbliższych latach sprawić, że w Europie braknie potrzebnych do ich produkcji surowców. Recykling baterii li-ion (https://www.stenarecycling.pl/zrownowazony-recykling/recykling-odpadow/baterie-litowo-jonowe/) ma przy tym niebagatelne znaczenie również dla ochrony środowiska. Zużyte akumulatory to odpady niebezpieczne i potrzebujemy dobrego sposobu na ich zagospodarowanie. Sposobu, dzięki któremu wykorzystamy tkwiący w tych odpadach potencjał i jednocześnie zmniejszymy ryzyko związane ze składowaniem niebezpiecznych baterii i akumulatorów wycofanych z użytku. Recykling akumulatorów li-ion jest też jedyną drogą do kontrolowania cen produktów zasilanych przez baterie litowo-jonowe – brak surowców niezbędnych do ich produkcji oznaczałby dla europejskich konsumentów wstrząs cenowy i niewątpliwe zastopowałby postęp w obszarze elektryfikacji. Wspomniane zagrożenia zostały już na szczęście dostrzeżone przez instytucje unijne, decydentów i środowiska zaangażowane w przetwarzanie odpadów oraz recykling baterii li-ion. Unia zdecydowała się wprowadzić nowe regulacje dotyczące baterii tego typu, a firmy z branży odpadowej szybko przejęły inicjatywę i już wdrażają rozwiązania, które mają usprawnić recykling akumulatorów litowo-jonowych, poprawić jego bezpieczeństwo i efektywność. Działająca również w Polsce Stena Recycling (https://www.stenarecycling.pl/), innowacyjna europejska firma z branży zarządzania odpadami, zainwestowała właśnie blisko 30 milionów euro w wyspecjalizowany i ultranowoczesny zakład recyklingu baterii, który docelowo będzie mógł przetwarzać rocznie nawet 20 000 ton odpadów, co odpowiada około 60 000 baterii do samochodów elektrycznych. Stena Recycling prowadzi też współpracujące z przedsiębiorstwami z różnych branż centra baterii – specjalne punkty zbiórki, wstępnego demontażu i obróbki akumulatorów w Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemczech, we Włoszech i w Polsce.

Składowanie i recykling baterii li-ion w świetle nowych przepisów unijnych

Recykling baterii litowo-jonowych ma dzięki wprowadzanym przez Unię Europejską regulacjom stać się bezpieczniejszy, a przede wszystkim łatwiejszy. Jedną z ważniejszych zmian, które mają już od 2025 roku usprawniać recykling akumulatorów li-ion jest tzw. paszport baterii, czyli specjalny dokument, który pozwoli zidentyfikować niemal każdą baterię wprowadzaną na rynek europejski, ustalić jej pochodzenie i ważne informacje na jej temat, które będą aktualizowane przez cały jej cykl życia. Przepisy, które wprowadza Unia, dążą również do tego, by recykling baterii li-ion był wspierany przez wytwórców już na etapie projektowania produktu, a potem przez cały jego cykl życia aż po recykling lub ponowne wykorzystanie zużytego akumulatora. Chodzi m.in. o to, by baterie zasilające produkt łatwo można było z niego usunąć w procesie przetwarzania odpadów i poddać odzyskowi lub po odpowiednim przygotowaniu ponownie wprowadzić do użytku. Tylko dzięki tego rodzaju standardom w produkcji, recykling akumulatorów litowo-jonowych może osiągnąć pożądany wysoki poziom. Zmian dotyczących produkcji, składowania i recyklingu baterii pojawi się wkrótce sporo, warto więc bacznie śledzić ten temat. Zainteresowanych zachęcamy do lektury materiałów przygotowanych przez ekspertów wspomnianej Stena Recycling, którzy przygotowali specjalną publikację „Recykling baterii z pojazdów elektrycznych. Razem zamykamy obieg" (https://www.stenarecycling.pl/zrownowazony-recykling/e-book/recykling_baterii_z_pojazdow_elektrycznych/) prezentującą nadchodzące zmiany prawne i wyzwania stojące przed nami w dziedzinie recyklingu baterii li-ion.

Kategoria komunikatu:

Inne

Źródło:
Materiał nadesłany do redakcji
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także