
Ponad rok temu PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły Laboratorium Akustyczne. W tym czasie sprawdzono poziom hałasu w ponad 40 miejscach w kraju, m.in. na trasie Kraków – Rzeszów a także w Warszawie, Wrocławiu i Gliwicach oraz opracowano mapę akustyczną dla ponad 1400 km linii kolejowych. W najbardziej zagrożonych hałasem kolejowym miejscach PLK planuje teraz budowę ekranów akustycznych.
W trakcie prowadzenia ruchu pociągów, w wyniku kontaktu kół pociągu z szynami powstają drgania od szyn oraz od elementów taboru, co skutkuje emisją hałasu do środowiska. Na jego poziom wpływa stan techniczny nawierzchni kolejowej, rodzaj, długość i stan techniczny taboru kolejowego, a także prędkość jazdy pociągów. W 2016 r. w celu poprawy klimatu akustycznego szlifowaniem objęto ok. 370 km torów oraz 1206 rozjazdów.
Dzięki własnym urządzeniom i wykwalifikowanym pracownikom w 2016 r. PLK wykonały łącznie 46 pomiarów hałasu przy liniach kolejowych. Szybko reagują na prośby lokalnych społeczności skarżących się na hałas kolejowy, np. w lutym br. na wniosek mieszkańców wykonano pomiary w pobliżu stacji Warszawa Gdańska.
"Laboratorium Akustyczne utworzone przez Polskie Linie Kolejowe - mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska PKP Polskich Linii Kolejowych - umożliwia prowadzenie profesjonalnych pomiarów hałasu niezbędnych w trakcie procesu inwestycyjnego. Certyfikat Polskiego Centrum Akredytacji jest zapewnieniem ich rzetelności i sprawia, że wyniki badań są uznawane przez wszystkie instytucje. Ważnym zadaniem laboratorium jest również wykonywanie pomiarów i analizy hałasu dla linii kolejowych, po których przejeżdża powyżej 30 tys. pociągów w roku. Obecnie dotyczy to ok. 1400 km linii, a PLK są zobowiązane do przeprowadzenia takich analiz cyklicznie co 5 lat."
Obecnie na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK zabudowano ok. 230 km ekranów, m.in. na odcinkach: Warszawa – Skierniewice, Zielonka – Sadowne oraz Swarzędz – Poznań. W ramach realizowanych przez PLK inwestycji, na podstawie uzyskanych już decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, planowany jest montaż następnych ekranów na długości ok. 240 km linii kolejowych, m.in. na odcinkach: Warszawa – Otwock oraz Skarżysko – Kamienna – Sędziszów.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Inne
- Źródło:
- rynek-kolejowy.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
MEW – płynne złoto? Czyli jak odpowiednio przygotować się do realizacji...
Energetyka wodna to proekologiczny sposób na wytwarzanie energii elektrycznej. Podstawową zaletą budowy małej elektrowni wodnej (MEW) jest...
-
Tworzywa sztuczne w branży AGD - jak się je wykorzystuje?
Współczesny rynek sprzętu AGD stawia przed producentami wyzwania, które znacznie wykraczają poza funkcjonalność samych urządzeń. W erze świadomego...
-
-
-
-
Recykling i optymalna gospodarka odpadami – wyzwania firm produkcyjnych?
www.automatyka.pl