
Otwarte 26 października Centrum Recyklingu Stena Nordic w Halmstad w Szwecji jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Zastosowanie wielu innowacyjnych rozwiązań w jednym miejscu pozwala skuteczniej odzyskiwać materiały. Całkowita powierzchnia kompleksu wraz z terenami odpowiada wielkości 80 boisk piłkarskich, a największe pomieszczenie produkcyjne ma długość 300 m. W Halmstad przetwarzane są różnego rodzaju odpady, wśród nich m.in. elektronika oraz pojazdy wycofane z eksploatacji.
W zakładzie znajdują się instalacje do przetwarzania makulatury, tworzyw sztucznych, odpadów niebezpiecznych, złomu, w tym metali nieżelaznych, a także frakcji pochodzącej z działającej tam strzępiarki. Stena w Halmstad poddaje recyklingowy 450 tys. lodówek rocznie, z których usuwane są odpady niebezpieczne oraz odzyskiwane cenne metale. Instalacja do metali nieżelaznych ma możliwość przetworzenia 50 ton odpadów w ciągu godziny. Zaplanowana z kolei w obiekcie instalacja, służąca do recyklingu cennych metali, będzie największą w Europie.
"Centrum Recyklingu Stena Nordic - mówił Staffan Persson, Dyrektor Stena Recycling w Europie - jest odpowiedzią na obecne i przyszłe potrzeby efektywnego, przyjaznego środowisku i zrównoważonego recyklingu. Jest to nasza największa inwestycja. Zakład jest źródłem optymalizacji w zarządzaniu zasobami dla Klientów ze wszystkich nordyckich krajów."
"Nowe produkty, które obecnie wchodzą na rynek - tłumaczy Piotr Ślusarz, Dyrektor Sprzedaży Outbound i Produkcji w Stena Recycling Polska - różnią się znacznie pod względem surowców, z jakich zostały zbudowane. Rozwój technologii pozwala na zastosowanie wielu nowych materiałów wypierających ilość zastosowanych wcześniej surowców bazowych. Karoserie samochodowe zawierają coraz więcej aluminium, wiele elementów metalowych wypieranych jest przez tworzywa. Procesy i instalacje w Centrum Recyklingu Stena Nordic zaprojektowane zostały w celu możliwości skutecznego i efektywnego wysortowania tych surowców."
Wśród odpadów jakie przetwarza zakład znajdują się m.in. pojazdy wycofane z eksploatacji. Poziom ich odzysku, zgodnie z unijną dyrektywą, powinien wynosić 95%. Technologia użyta w Halmstad pozwala na odseparowanie z nich jeszcze więcej metalu oraz wykorzystanie pozostałej mieszanki do odzysku energii. Dodatkowo zastosowane rozwiązania pozwalają na strzępienie samochodu w czasie 40 sekund. Obecnie z samochodów po poddaniu ich całemu procesowi recyklingu uzyskiwanych jest 30 różnych rodzajów materiałów.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- globaleconomy.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Złom żelazny – jak wykorzystać 100% potencjału?
Na świecie co druga tona stali wytwarzana jest ze złomu, a w Polsce prawie 2/3 produkcji żelaza pochodzi z recyklingu. Jednak ciągle nie...
-
Jak dobrać system filtracji do konkretnego rodzaju zanieczyszczeń przemysłowych?
Systemy filtracji stanowią nieodzowny element nowoczesnych instalacji odkurzania i odpylania w zakładach przemysłowych. Ich zadaniem jest...
-
-
-