Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Ekosystem BIOMAC
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2010-06-16  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-06-16
Regaty łodzi solarnych w Polsce
Regaty łodzi solarnych w Polsce
Regaty łodzi solarnych w Polsce
W lipcu przyszłego roku w Polsce mają się odbyć Hanzeatyckie Regaty Łodzi Solarnych. Międzynarodowa impreza ma promować Polskę, odnawialne źródła energii i ożywić trakty wodne. Porozumienia w sprawie współorganizacji regat podpisali 7 czerwca br. przedstawiciele zainteresowanych stron – Mirosław Bieliński, prezes grupy ENERGA S.A., prezydent Gdańska – Paweł Adamowicz, wiceprezydent Elbląga – Artur Zieliński, marszałek województwa pomorskiego – Mieczysław Struk, przedstawiciel marszałka województwa warmińsko–mazurskiego i prof. Henryk Krawczyk, rektor Politechniki Gdańskiej.

Organizatorzy spodziewają się przyjazdu światowej czołówki konstruktorów i zawodników łodzi solarnych – Holendrów, Amerykanów, Brazylijczyków, czyli wszystkich którzy w ostatnich latach na międzynarodowych regatach zajmowali do piątego miejsca. Łącznie przyjedzie 40 ekip, średnio po osiem osób każda.

Na pomysł organizacji imprezy w Polsce wpadli dr inż. Wojciech Litwin z Katedry Urządzeń Okrętowych i Oceanotechnicznych oraz mgr inż. Dariusz Duda z Katedry Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa. Dotychczas co roku na początku lipca wraz ze studentami działającymi w kole naukowym Korab jeździli na zawody łodzi solarnych do Holandii. Dotychczas był to jedyny kraj w Europie, gdzie zjeżdżają inżynierowie konstruktorzy z całego świata, by sprawdzić się na łodziach własnej konstrukcji.

W ciągu dwóch miesięcy od momentu przyznania środków finansowych zespół zaprojektował trzy różne kadłuby, wykonał obliczenia porównawcze, wybrał najlepszy, czyli taki o najmniejszych oporach. Forma została wykonana w stoczni jachtowej w Ostródzie. W tej chwili studenci w Iławie pracują nad nowoczesnym kadłubem, wykonanym w technologii próżniowej z włókien węglowych. Ośmiometrowy kadłub będzie ważył kilkanaście kilogramów, czyli będzie bardzo lekki. Łódź zostanie wyposażona w absolutnie unikalny układ pomiarowy, który rejestruje na komputerze 12 różnych parametrów. To ma posłużyć do stworzenia procedury wspomagającej decyzje sternika. Pomoże zaplanować optymalną prędkość. W oparciu o sieci neuronowe, procedury sztucznej inteligencji i logikę rozmytą, analizowany będzie szereg różnych czynników: pogody, prędkości, oporów, pofalowania.




(mm)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
pg.gda.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także