
Po skontrolowaniu tego, jak gminy radzą sobie z nowymi obowiązkami nałożonymi na nie w Ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Główny Inspektor Ochrony Środowiska wystawił im ocenę: dostateczny z plusem.
Kontrola trwała od 16 lipca do 8 listopada 2013 roku i objęła 283 gminy oraz 10 związków międzygminnych w kraju. Niestety wykazała ona szereg uchybień.
36 gmin (12%) nie przekazywało w terminie sprawozdań rocznych z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi. 91 (32%) nie osiągnęło poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami frakcji papieru, tworzyw sztucznych i szkła; 83 (29%) - poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych; 81 (28%) - poziomu ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. 13 gmin oraz jeden związek gminny nie zorganizował przetargu na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości.
W wielu gminach sprawozdania roczne z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi sporządzono nierzetelnie, a gminy były wzywane przez marszałków województw bądź wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska do ich uzupełnienia lub poprawienia.
Część kontrolowanych gmin nie prowadziła weryfikacji sprawozdań kwartalnych sporządzanych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, w szczególności pod kątem kierowania odpadów komunalnych do właściwych terenowo instalacji RIPOK. Gminy te nie podejmowały również odpowiednich działań w stosunku do podmiotów, które przekazały odpady do niewłaściwych instalacji.
Choć we wszystkich województwach powstawały Punkty Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), to było ich stanowczo za mało. Ponadto w niektórych niemożliwe było przekazanie wszystkich rodzajów odpadów pochodzących ze strumienia komunalnego (np. odpadów medycznych pochodzących z gospodarstw domowych).
Prawie wszędzie prowadzona była selektywna zbiórka wymaganych ustawą odpadów podzielonych na następujące frakcje: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe oraz odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji. Wszystkie gminy wywiązały się z obowiązku prowadzenia rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, choć często wpisu dokonywano wyłącznie na podstawie zadeklarowania spełnienia wymogów zawartych w art. 9d ust. 1 ustawy, bez weryfikacji tych danych.
Stwierdzono także, że większość gmin nie kontroluje podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- samorzad.pap.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Jak obliczyć ślad węglowy swojego pojazdu i zmniejszyć jego wpływ na środowisko?
Chcesz dowiedzieć się, jak obliczyć ślad węglowy swojego pojazdu i ograniczyć emisję CO2? Świadomość ekologiczna i efektywne zarządzanie spalaniem...
-
Co Twoja firma musi wiedzieć o segregacji odpadów?
Segregacja odpadów to obowiązek każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości czy branży, w której działa. Selektywna zbiórka odpadów...
-
-
-
Recykling i optymalna gospodarka odpadami – wyzwania firm produkcyjnych?
www.automatyka.pl