Z początkiem grudnia w Technikum nr 6 w Warszawie ruszy nowy projekt badawczy mający na celu zbadanie mikroklimatu oraz efektywności energetycznej w klasach. Eksperyment ma na celu poprawę warunków pracy w salach lekcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem parametrów w zakresie składu chemicznego powietrza. Wysokie stężenia zanieczyszczeń powietrza w klasach mają istotny wpływ na sprawność intelektualną uczniów i tym samym na jakość procesu nauczania, a także zdrowie uczniów i nauczycieli.
Mikroklimat w klasach ma znaczący wpływ na samopoczucie uczniów i nauczycieli oraz jest istotnym czynnikiem całego procesu dydaktycznego. Kluczowymi składowymi mikroklimatu panującego w klasie są przede wszystkim: temperatura, wilgotność powietrza oraz stężenie CO2, pyłu zawieszonego i lotnych związków organicznych. Dodatkowo, istotnym faktorem jest oświetlenie pomieszczenia, jego natężenie, barwa oraz równomierność.
- Pomimo wysokich nakładów finansowych i coraz powszechniejszych projektów termomodernizacji budynków szkolnych przeciętny standard energetyczny szkół jest niski, a koszty utrzymania placówek wciąż są wysokie. Wynika to najczęściej z błędnych decyzji inwestycyjnych, w wyniku których oprócz kwestii wizualnych, w szkołach nie zmienia się nic. Koszty utrzymania dalej pozostają na tym samym poziomie, a jakość powietrza wynikająca z niedostatecznej wentylacji jest niepokojąca – alarmuje Artur Pollak, prezes APA Group, dostawcy rozwiązań technologicznych w projekcie.
Osiągnięcie i utrzymanie parametrów komfortu w klasach może być uzyskane za pomocą nowoczesnych technologii przy jednoczesnej redukcji kosztów utrzymania placówki. Możliwe jest to dzięki systemowi automatyki budynkowej, który zmierzy, przeliczy i przedstawi wyniki badania. Dostarczone przez system rezultaty mają wskazać obszary, w których należy dokonać zmian oraz te, w których możliwe są realne redukcje kosztów. Z tej szansy postanowiło skorzystać Technikum z warszawskiej Pragi.
Projekt będzie polegał na rocznym, równoległym monitoringu trzech bliźniaczych klas. Pierwsza z nich będzie klasą referencyjną, w której zamontowany zostanie czujnik jakości powietrza oraz prowadzony będzie pomiar zużycia energii elektrycznej. W drugiej klasie zostanie zamontowane nowoczesne oświetlenie z czujnikami obecności wraz z systemem pomiaru energii elektrycznej. Trzecia klasa będzie wyposażona w nowoczesny sprzęt, który pozwoli na przystosowanie sali do idealnych warunków mikroklimatycznych oraz optymalnego poziomu zużycia energii.
Eksperymentalna klasa będzie wyposażona w systemy wentylacji oraz klimatyzacji, które mają czuwać nad odpowiednią jakością powietrza. Dodatkowo, jak w przypadku klasy nr 2, zainstalowany zostanie system oświetlenia wraz z czujnikami natężenia światła, dzięki którym możliwe będzie dostosowanie jego natężenia do potrzeb uczniów i nauczycieli. Aby dokonać pełnego pomiaru w sali, zamontowany zostanie szereg liczników i czujników, które mają kontrolować m.in. stężenie CO2, temperaturę, wilgotność oraz monitorować koszty eksploatacyjne.
Nad prawidłowym funkcjonowaniem wszystkich układów projektu będzie czuwał system NAZCA stworzony przez APA Group, polską firmę dostarczającą inteligentne rozwiązania automatyki budynkowej. Ostateczne wyniki badania dostępne będą dopiero za rok, ale cały proces badawczy można śledzić na bieżąco na stronie internetowej projektu: www.technikum6.apasmart.pl.
(gz)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- APA Sp. z o.o

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Optymalizacja kosztów i czasu projektowania budowy pomieszczeń czystych
Technologie cleanroom rozwijają się w zawrotnym tempie, oferując coraz to nowsze rozwiązania. W sektorach takich jak farmacja, produkcja...
-
Uzdatnianie wody pitnej, a wody procesowej
Woda jest nieodłącznym elementem życia i działalności przemysłowej. Jednak ta pochodząca z naturalnych ujęć rzadko nadaje się do bezpośredniego...
-
-
-
-