
Według raportu przygotowanego przez konsultantów firmy C.E. Delft na zlecenie Transport & Environment - organizacji, prowadzącej działania na rzecz zrównoważonego transportu w UE, zmniejszenie prędkości statków o 10 proc. oznacza w skali globalnej redukcję emisji CO2 o 19 proc.
Międzynarodowa żegluga morska odpowiada obecnie za około 4,5 proc. światowych emisji CO2. W przypadku niepodjęcia żadnych działań ograniczających emisje, do roku 2050 współczynnik ten wzrośnie do poziomu 10-32 proc.
Według raportu ograniczenie prędkości statków o 15 proc. może przynieść armatorom rocznie oszczędności na poziomie od 178 do 617 mld dolarów. Natomiast redukcja prędkości o 25 proc., pozwoli zaoszczędzić nawet 883 mld dolarów.
Ograniczenie prędkości statków prawnie jest możliwe. Regulacje takie mogą nałożyć państwa, pod których banderami statki pływają oraz każde państwo wobec wszystkich jednostek pływających na jego wodach terytorialnych.
W 1997 roku Protokół z Kioto wezwał Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do zmniejszenia emisji pochodzących z międzynarodowego transportu morskiego, ale porozumienie nie przyniosło spodziewanych efektów.
W lipcu ubiegłego roku Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), przyjęła przepisy wprowadzające Projektowy Wskaźnik Efektywności Energetycznej (Energy Efficiency Design Index – EEDI), który określa standardy techniczne narzucane stoczniom. W rezultacie ma to doprowadzić do zmniejszenia emisji CO2 o około 25-35 proc. do roku 2030.
Zgodnie z założeniami IMO wprowadzenie wskaźnika EEDI zmusi przemysł stoczniowy, by nowo budowane jednostki spełniały minimalny poziom sprawności energetycznej. Statki budowane w latach 2015-2019 będą musiały poprawić ją o 10 proc., w latach 2020-2024 o 20 proc., zaś po roku 2024 poprawa winna wynosić 30 proc. w stosunku do poziomu wyjściowego.
(mm)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- euractiv.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Za kulisami negocjacji klimatycznych
Artur Wieczorek jest trenerem i konsultantem społecznym „W tym roku Polska - jako gospodarz szczytu klimatycznego - znajdzie się w trudnej...
-
Tworzywa sztuczne w branży AGD - jak się je wykorzystuje?
Współczesny rynek sprzętu AGD stawia przed producentami wyzwania, które znacznie wykraczają poza funkcjonalność samych urządzeń. W erze świadomego...
-
-
-
-