
H&M to popularny na całym świecie szwedzki koncern odzieżowy. Firma niejednokrotnie była oskarżana o nieekologiczne metody produkcji i zlecanie szycia w nieludzkich warunkach. Chcąc poprawić nieco swój wizerunek H&M ogłosił, że przyzna milion euro corocznej nagrody za innowacje w dziedzinie recyklingu ubrań. Obecnie tysiące ton nie sprzedanych ubrań trafiają na wysypiska albo do spalarni.
Firma H&M do tej pory zgromadziła około 18 tysięcy ton zużytych tekstyliów z całego świata. Brakuje jednak technologii potrzebnych do przetworzenia rozmaitych materiałów. Szczególny problem stanowi oddzielenie różnych typów splecionych włókien. W związku z tym H&M ogłosił światowy konkurs-The Global Change Award.
Konkurs ma wyłonić stały model przetwórstwa ubrań, który pozwoliłoby zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych i wody. Międzynarodowe jury przyzna nagrodę o łącznej sumie 1 mln euro. Zwycięzców może być pięcioro. Każdy otrzyma wsparcie na rozwój swoich pomysłów przez partnera fundacji KTH Innovattion i firmę konsultingową Accenture.
Istnieją już metody recyklingu ubrań, jednak są one nieefektywne i mało opłacalne. Odzyskane włókna bawełny są bardzo słabej jakości, a produkt z odzyskanego poliestru jest o 10% droższy niż wykonany z pierwotnego surowca. Nie ma też sposobu na przerabianie materiałów mieszanych. Czyli tych, których jest najwięcej. Stare ubrania przetwarza się więc najczęściej na tzw. czyściwa przemysłowe, czy właśnie materiały izolacyjne. Większość ubrań na świecie trafia jednak na wysypiska i do spalarni.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Inne
- Źródło:
- csr.forbes.pl, radiozet.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Finansowanie gospodarki o obiegu zamkniętym w przedsiębiorstwach
Przejście z gospodarki linearnej na model GOZ jest silnie promowaną ideą na szczeblu całej Unii Europejskiej. Transformacja wymaga...
-
Osuszanie budynków a ekologia, które metody są najbardziej przyjazne środowisku?
Wilgoć w ścianach to problem, z którym zmaga się wielu właścicieli domów, mieszkań, piwnic, budynków zabytkowych czy obiektów użyteczności...
-
-
-
-
-