
- Producent:
- Lancol
- Numer katalogowy:
- Micro-468
Profesjonalna instrukcja obsługi w języku polskim.
Tester akumulatorów to przyrząd niezbędny w każdym warsztacie samochodowym.
Tester akumulatorów samochodowych MICRO-468 wykorzystuje najbardziej zaawansowaną technologię pomiaru konduktancji akumulatora, aby móc łatwo, szybko i dokładnie zmierzyć aktualną zdolność generowania prądu rozruchowego oraz ocenić stan zużycia akumulatora.
Pomiar konduktancji jest wykonywany poprzez przyłożenie napięcia przemiennego o znanej częstotliwości i amplitudzie do zacisków badanego akumulatora, następnie wykonywany jest pomiar wartości wymuszonego w ten sposób prądu AC. Wartość konduktancji jest wynikiem stosunku wartości prądu AC do wartości napięcia AC.
Metoda ta opisana jest szczegółowo w normie IEEE 1188-1996
Przyrząd wykrywa typowe awarie systemów rozruchowych oraz systemów ładowania pojazdów. Wyniki pomiarów pomagają personelowi dokonującemu przeglądów w szybkim i dokładnym identyfikowaniu problemów, dzięki czemu zapewnia szybką naprawę pojazdu.
Test akumulatora
Głównym celem testu akumulatora jest dokonanie analizy kondycji akumulatora w celu obliczenia aktualnego tzw. prądu CCA. Według normy SAE oznaczenie CCA (Cold Cranking Ampere capacity) wskazuje ile amperów akumulator może dostarczyć przez 30 sekund przy temperaturze -18°C. Inaczej mówiąc jest to wydajność prądowa przy rozruchu w niskiej temperaturze.
Przed pomiarem należy odczytać z akumulatora, według jakiej normy ma być zmierzony prąd rozruchowy, ponieważ w oznaczeniach akumulatorów funkcjonują różne normy np. DIN, SAE, etc., które zakładają odmienne warunki pomiaru. Na przykład dla akumulatora o pojemności 55 Ah prąd rozruchowy według DIN wynosi 266A, natomiast według normy SAE wynosi aż 423A.
Zadaniem okresowych testów jest wykrycie zużytego akumulatora i zastąpienie go nowym, zanim nastąpi nadmierna utrata zdolności dostarczania wymaganego prądu rozruchowego.
Test rozruchu
Test rozruchu jest wykonywany głównie w celu sprawdzenia rozrusznika. Poprzez badanie aktualnie wymaganego prądu rozruchowego oraz napięcia na rozruszniku możemy dowiedzieć się, czy rozrusznik pracuje poprawnie. Istnieje kilka powodów nieprawidłowego stanu rozrusznika: awaria systemu smarowania powodująca, że wzrasta moment obrotowy obciążenia rozrusznika lub wzrost tarcia wirnika samego rozrusznika.
Test ładowania
Test ładowania służy do sprawdzenia i analizy sytemu ładowania, obejmującego alternator, prostownik, diody prostownicze, etc., w ten sposób dowiadujemy się, czy napięcie wyjściowe alternatora jest normalne, diody prostownika działają prawidłowo oraz, czy prąd ładowania jest prawidłowy. Jeżeli jedna z wspomnianych części nie działa prawidłowo, wtedy będzie to prowadziło do nadmiernego lub niecałkowitego ładowania akumulatora. W następstwie akumulator zostanie szybko uszkodzony lub znacząco zostanie skrócony czas jego użytkowania lub innych odbiorników elektrycznych.
Cechy szczególne
- Badanie wszystkich typów kwasowo-ołowiowych akumulatorów rozruchowych, łącznie ze zwykłymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, akumulatorami AGM z wypełnieniem z płyt lub zwojów spiralnych z maty szklanej, akumulatorów żelowych, etc.,
- Pomiar może być wykonywany na akumulatorze zamontowanym w samochodzie,
- Bezpośrednie wykrywanie uszkodzonych celek,
- Zabezpieczenie przed podłączeniem z odwróconą polaryzacją, odwrotne podłączenie nie uszkadza przyrządu oraz nie wpływu na akumulator i pojazd,
- Bezpośredni test rozładowanego akumulatora, nie ma potrzeby pełnego ładowania akumulatora przed testem,
- Zawarte w przyrządzie normy pomiarowe obejmują najważniejsze obecnie normy akumulatorów: CCA, BCI, CA, MCA, JIS, DIN, IEC, EN, SAE, GB,
- Testuje akumulatory 12V w systemach 12V i 24V,
- Na wyniki pomiarów składają się:
- Test akumulatora:
- Procentowa ocena stanu akumulatora,
- Stan naładowania w procentach,
- Zmierzona wartość aktualnego szczytowego prądu rozruchowego,
- Rezystancja wewnętrzna akumulatora,
- Test rozruchu:
- Napięcie akumulatora podczas rozruchu,
- Czas trwania rozruchu,
- Test ładowania:
- Napięcie akumulatora na biegu jałowym,
- Napięcie akumulatora przy zwiększonych obrotach (efektywne napięcie ładowania),
- Tętnienie napięcia ładowania,
- Posiada dodatkową funkcję woltomierza.
Dane techniczne
- Zakres pomiaru napięcia: 7V ÷ 30V DC,
- Zakres pomiaru temperatury: -18°C ÷ +70°C,
- Długość przewodów z zaczepami Kelvina: ok.120cm,
- Zasilanie: wykorzystuje energię badanego akumulatora,
- Materiał obudowy: tworzywo ABS odporne na kwasy,
- Wymiary: 245 x 105 x 50mm,
- Waga: 720g,
- Zakresy pomiarowe MICRO-468:
CCA 100 ÷ 2000
DIN 100 ÷ 1400
EN 100 ÷ 2000
IEC 100 ÷ 1400
SAE 100 ÷ 2000
JIS 26A17 ÷ 245H52,
- Testowanie obwodu ładowania: tak,
- Testowanie obwodu rozruchu: tak.
Więcej informacji:
https://www.tomtronix.pl/lancol/micro468.aspx
Skontaktuj się z dystrybutorem
Dystrybutor
TOMTRONIX Aparatura Pomiarowa
- Adres: Juliusza Jurczyńskiego 34, 92-306 Łódź
-
Nr telefonu: (42) 676-06-33
Nr telefonu: 674-74-55
-
Faks: (42) 674-74-55
- E-mail: handel@tomtronix.pl
- WWW: www.tomtronix.pl
Przy kontakcie powołaj się na portal srodowisko.pl