Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2010-08-31 | Ostatnia aktualizacja: 2010-08-31
Wspieranie eksportu w Polsce
Polityka proeksportowa Polski od wielu lat jest mocno krytykowana przez środowisko eksporterów. Ocena skuteczności instrumentów pomocowych oferowanych do niedawna przedsiębiorcom była głównie negatywna, firmy wskazywały niską skuteczność pomocy z punktu widzenia firmy i efektywności działań.
Zanim eksporterzy będą w sposób kompleksowy wspomagani przez rząd , który od co najmniej 6 lat planuje utworzenie- wzorem innych krajów UE -agencji rozwoju i promocji eksportu, mogą liczyć na własne siły i środki publiczne w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Paszport do eksportu
Jeśli przedsiębiorstwo zalicza się do małych lub średnich i jego eksport nie przekroczył 30% sprzedaży ogółem, może skorzystać z programu „ Paszport do eksportu”. Jest to dotacja oferująca szeroki zestaw instrumentów niezbędnych do wejścia na nowy rynek.
To najlepsza w historii RP dotacja dla eksporterów, pozwala na zrefundowanie wielu kosztów, które musimy ponosić, chcąc rozpocząć lub rozwinąć eksport - mówi Helena Cieśluk Prezes Fundacji Rozwoju Polskiego Eksportu. Po raz pierwszy przedsiębiorcy mogą otrzymać plan marketingowy rozwoju eksportu, który przedstawia analizy sektorowe i rekomendacje strategii. Polscy przedsiębiorcy z sektora MSP nie lubią korzystać z doradztwa, często działają spontanicznie i intuicyjnie, jednak intuicja poparta informacją o wybranym rynku i konkurencji zwiększa szansę na sukces za granicą. Częstym powodem niepowodzenia eksporterów jest brak wiedzy o rynku, konkurencji, odbiorcach, różnicach kulturowych, a nawet cenach produktu na wybranym rynku zagranicznym. Plan rozwoju eksportu ma na celu zdobycie niezbędnych informacji o wybranych rynkach i określenie strategii. Jest pierwszym etapem projektu „Paszport do eksportu” . Po akceptacji planu przez RIF można otrzymać dotację na jego wdrożenie (do 50% nie więcej jednak niż 200 tys. PLN).
Na jakie działania?
Jakie koszty możemy zrefundować? Zakres pomocy jest bardzo duży. Przedsiębiorstwa mogą zrefundować udział w targach i misjach gospodarczych, poszukiwanie kontrahentów (w tym opracowanie listy kontrahentów, organizacja spotkań na rynku docelowym, koszty wyjazdów i pobytu związane ze spotkaniami, pomoc w negocjacjach, usługi translacyjne), usługi dotyczące doradztwa prawnego i finansowania eksportu, uzyskanie niezbędnych certyfikatów i innych dokumentów uprawniających do wejścia na dany rynek, opracowanie wizerunku firmy i produktu (projekty etykiet, opakowań), zakup badań marketingowych, opracowanie strategii oraz szeroko pojęte koszty promocji (artykuły w prasie branżowej, reklama w Internecie, reklama w prasie, katalogi, próbniki itp)
Bardzo przydatnym instrumentem w skutecznej działalności eksportowej jest poszukiwanie potencjalnych kontrahentów. Wiele polskich firm nie ma własnych baz danych klientów zagranicznych, a działy marketingu lub eksportu są zaangażowane tylko w bieżącą działalność. Projekt stwarza możliwość uzyskania całościowej usługi łącznie z umówieniem spotkań za granicą z wyselekcjonowanymi przez zewnętrzną firmę kontrahentami. Badania eksporterów w UE stwierdzają, iż pomoc w identyfikacji i wskazaniu potencjalnych kontrahentów jest najbardziej efektywną i pożądaną przez przedsiębiorstwa formą wsparcia.
Istotne jest również, że projekt można rozliczać etapami, więc nie trzeba dysponować całą kwotą tylko czerpać kolejne zyski z bieżącej działalności operacyjnej lub otrzymać zaliczkę do 20% wartości.
Dalsze informacje dotyczące składania wniosków aplikacyjnych na projekt „Paszport do eksportu” pod adresem www.frpe.org.pl. Kolejna runda aplikacyjna potrwa od 20.09 do 08.10. 2010r.
Zanim eksporterzy będą w sposób kompleksowy wspomagani przez rząd , który od co najmniej 6 lat planuje utworzenie- wzorem innych krajów UE -agencji rozwoju i promocji eksportu, mogą liczyć na własne siły i środki publiczne w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Paszport do eksportu
Jeśli przedsiębiorstwo zalicza się do małych lub średnich i jego eksport nie przekroczył 30% sprzedaży ogółem, może skorzystać z programu „ Paszport do eksportu”. Jest to dotacja oferująca szeroki zestaw instrumentów niezbędnych do wejścia na nowy rynek.
To najlepsza w historii RP dotacja dla eksporterów, pozwala na zrefundowanie wielu kosztów, które musimy ponosić, chcąc rozpocząć lub rozwinąć eksport - mówi Helena Cieśluk Prezes Fundacji Rozwoju Polskiego Eksportu. Po raz pierwszy przedsiębiorcy mogą otrzymać plan marketingowy rozwoju eksportu, który przedstawia analizy sektorowe i rekomendacje strategii. Polscy przedsiębiorcy z sektora MSP nie lubią korzystać z doradztwa, często działają spontanicznie i intuicyjnie, jednak intuicja poparta informacją o wybranym rynku i konkurencji zwiększa szansę na sukces za granicą. Częstym powodem niepowodzenia eksporterów jest brak wiedzy o rynku, konkurencji, odbiorcach, różnicach kulturowych, a nawet cenach produktu na wybranym rynku zagranicznym. Plan rozwoju eksportu ma na celu zdobycie niezbędnych informacji o wybranych rynkach i określenie strategii. Jest pierwszym etapem projektu „Paszport do eksportu” . Po akceptacji planu przez RIF można otrzymać dotację na jego wdrożenie (do 50% nie więcej jednak niż 200 tys. PLN).
Na jakie działania?
Jakie koszty możemy zrefundować? Zakres pomocy jest bardzo duży. Przedsiębiorstwa mogą zrefundować udział w targach i misjach gospodarczych, poszukiwanie kontrahentów (w tym opracowanie listy kontrahentów, organizacja spotkań na rynku docelowym, koszty wyjazdów i pobytu związane ze spotkaniami, pomoc w negocjacjach, usługi translacyjne), usługi dotyczące doradztwa prawnego i finansowania eksportu, uzyskanie niezbędnych certyfikatów i innych dokumentów uprawniających do wejścia na dany rynek, opracowanie wizerunku firmy i produktu (projekty etykiet, opakowań), zakup badań marketingowych, opracowanie strategii oraz szeroko pojęte koszty promocji (artykuły w prasie branżowej, reklama w Internecie, reklama w prasie, katalogi, próbniki itp)
Bardzo przydatnym instrumentem w skutecznej działalności eksportowej jest poszukiwanie potencjalnych kontrahentów. Wiele polskich firm nie ma własnych baz danych klientów zagranicznych, a działy marketingu lub eksportu są zaangażowane tylko w bieżącą działalność. Projekt stwarza możliwość uzyskania całościowej usługi łącznie z umówieniem spotkań za granicą z wyselekcjonowanymi przez zewnętrzną firmę kontrahentami. Badania eksporterów w UE stwierdzają, iż pomoc w identyfikacji i wskazaniu potencjalnych kontrahentów jest najbardziej efektywną i pożądaną przez przedsiębiorstwa formą wsparcia.
Istotne jest również, że projekt można rozliczać etapami, więc nie trzeba dysponować całą kwotą tylko czerpać kolejne zyski z bieżącej działalności operacyjnej lub otrzymać zaliczkę do 20% wartości.
Dalsze informacje dotyczące składania wniosków aplikacyjnych na projekt „Paszport do eksportu” pod adresem www.frpe.org.pl. Kolejna runda aplikacyjna potrwa od 20.09 do 08.10. 2010r.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- frpe.org.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Hydraulika siłowa – jak poznać, że hydraulika siłowa w maszynach rolniczych...
Hydraulika siłowa jest fundamentem współczesnych maszyn rolniczych, od ciągników po specjalistyczne kombajny i ładowarki. Dzięki niej możliwe...
-
Dostępne dotacje unijne i kryteria aplikowania na lata 2021-2027
Jak rozpocząć współpracę z partnerami zagranicznymi i przekuć nasz pomysł na działanie o skali międzynarodowej? Czy istnieją rozwiązania...
-
-
-
-