Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Ekosystem BIOMAC
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2012-12-02  |  Ostatnia aktualizacja: 2012-12-02
Spaliny i hałas przeszkadzają Europejczykom
Rygorystyczne normy UE nie zdołały rozwiązać problemu spalin w miastach.
Rygorystyczne normy UE nie zdołały rozwiązać problemu spalin w miastach.

Europejska Agencja Ochrony Środowiska opublikowała raport dotyczący wpływu spalin samochodowych na jakość powietrza w miastach Europy. Zdaniem Agencji nie jest dobrze. Ponad 1/3 mieszkańców miast de facto oddycha spalinami.

Według danych zgromadzonych przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska (ang. European Environment Agency – EEA) najgorzej z jakością powietrza mają mieszkańcy miast mający domy przy ruchliwych trasach. W ponad 44 proc. takich miejsc przekraczane są codziennie normy zawartości NO2 w powietrzu. W 33 proc. tego typu miejsc poziom stężenia cząsteczek PM10 nie mieści się w granicach żadnych norm. Innym problemem jest natomiast hałas generowany przez ruch uliczny. Według danych EEA trzech na pięciu mieszkańców europejskich miast narażonych jest na szkodliwe działanie hałasu. Problem ten dotyczy również obszarów wiejskich, przez które przebiegają ruchliwe trasy. Dodatkowo ok. 24 mln mieszkańców UE narażonych jest na szkodliwy hałas uliczny również nocą.

EEA wskazuje, że ilość energii zużywanej przez transport spadają. Zmniejsza się również ilość emitowanych gazów cieplarnianych. Spadki te są jednak zdaniem Agencji nieduże. W latach 2007-2011 zużycie energii przez transport spadło o ok. 4,3 proc. Ilość emitowanych gazów cieplarnianych spadła natomiast w porównaniu do 2009 r. o 0,4 proc. Tymczasem jeśli Unia Europejska chce osiągnąć zakładane przez siebie cele ograniczenia emisji spalin, w transporcie redukcja musi osiągnąć do 2050 roku poziom 68 proc. w porównaniu do emisji z 2010 r. Już dzisiaj poddaje się w wątpliwość realność osiągnięcia tych zamierzeń.

EEA wskazuje, że większość zanieczyszczeń emitują samochody. Tymczasem rośnie natężenie ruchu samochodowego i ilości towarów przewożonych przez nie. Dla przykładu w Polsce natężenie ruchu od 2009 r. wzrosło o 16,7 proc. Większy wzrost odnotowano tylko na Łotwie gdzie ruch samochodowy zwiększył się o 30,5 proc. Jednocześnie zwiększyła się ilość przewożonych samochodami towarów. W Polsce samochodami w 1995 r. przewieziono 64,6 proc. towarów, a w 2010 r. było to już 86,9 proc.

Pełna treść raportu dostępna jest na stronach internetowych Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska.

(Bar)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
eea.europa.eu
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :