Chcemy oszczędzać energię, ale nie zawsze wiemy, jak to skutecznie robić – wynika z badań Ministerstwa Środowiska na temat świadomości ekologicznej Polaków. Dlatego przygotowaliśmy kampanie informacyjne dotyczące oszczędzania energii i budownictwa energooszczędnego. Wczoraj, na konferencji prasowej, podsumowano ich dotychczasowe efekty.
Polskie gospodarstwa domowe pochłaniają 31% energii, jaką zużywa cały kraj. Blisko 70% tej energii to zapotrzebowanie na ogrzanie pomieszczeń mieszkalnych. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Środowiska, Polacy chcieliby oszczędzać, ale nie wiedzą, jak to robić skutecznie. Dlatego w latach 2013-2014 przeprowadzono kampanie informacyjne, których celem było edukowanie na temat sposobów oszczędzania energii oraz budownictwa energooszczędnego.
Polak tym bardziej oszczędza ciepło
Ogrzewanie stanowi największy koszt związany z utrzymaniem mieszkań i domów. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że codzienne czynności mogą pomóc w oszczędzaniu. W kampanii „Polak tym bardziej oszczędza ciepło" z jesieni 2013 roku, w spotach telewizyjnych wyreżyserowanych przez Wojciecha Smarzowskiego, Stanisław Tym zachęcał w nich do prostych, codziennych zachowań, które przekładają się na oszczędzanie ciepła w mieszkaniu, a co za tym idzie na niższe rachunki za ogrzewanie. Nagrania emitowano w głównych stacjach telewizyjnych. Zobaczyło je prawie 31 mln widzów. Spoty można znaleźć na profilu Ministerstwa Środowiska na You Tube.
Dom, który dla mnie oszczędza
Kampania dotyczy budownictwa energooszczędnego i pasywnego. Chodzi o to, aby osoby decydujące się na budowę domu – co często jest życiową inwestycją przewidzianą na wiele lat – nie musiały borykać się z kosztami związanymi z energią na ogrzewanie, której ceny rosną z roku na rok.
W ramach kampanii przekonywano Polaków, że dom może oszczędzać dla swoich mieszkańców. „Dom, który dla mnie oszczędza" to hasło, na którym oparto scenariusze filmów promocyjnych oraz kampanię w prasie i w Internecie.
Strona internetowa kampanii (www.oszczedzam-energie.pl) to miejsce, w którym zgromadzono szereg informacji przydatnych dla osób planujących budowę domu – artykuły dotyczące budynków energooszczędnych i pasywnych znajdują się w zakładce „baza wiedzy". Na jednej z podstron umieszczono kalkulator, który w prosty sposób pozwala
przeliczyć, ile można zaoszczędzić w ciągu roku na energii potrzebnej do ogrzewania – jeśli będziemy budowali energooszczędnie.
W ramach projektu powstała także aplikacja mobilna 3D „Dom, który oszczędza". Przygotowano ją w technologii Augmented Reality. Aplikacja umożliwia zaprojektowanie domu energooszczędnego lub pasywnego oraz oblicza wysokość rocznych oszczędności na energii do ogrzewania i wentylacji w porównaniu do budynków standardowych.
Aplikacja będzie działała na urządzeniach z systemem iOS oraz Android. NFOŚiGW – także wspiera energooszczędność
Programy wspierające i edukujące o energooszczędności prowadzi także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Należą do nich m.in.:
· dopłaty do domów energooszczędnych,
· LEMUR – energooszczędne budynki użyteczności publicznej,
· Bocian – rozproszone, odnawialne źródła energii,
· Prosument – dofinansowanie mikroinstalacji OZE.
Więcej informacji o kampanii Kampania „Dom, który dla mnie oszczędza" wpisuje się dwuletni projekt Ministerstwa
Środowiska – „Działania edukacyjne i promocyjne w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii, włączając ideę domów przyjaznych środowisku". Został on dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.
(gz)
Kategoria wiadomości:
Inne
- Źródło:
- Departament Strategii i Komunikacji Ministerstwo Środowiska

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Drugie życie biurowców – inteligentna modernizacja zmniejsza koszty...
Z tegorocznego raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego wynika, że Polska jest liderem pod względem liczby certyfikowanych...
-
Ekologiczne maty wejściowe – czystość, oszczędności i wizerunek Twojej firmy...
Dbanie o środowisko naturalne przestało być wyborem — stało się koniecznością. Firmy na całym świecie szukają sposobów, by zmniejszyć swój wpływ...
-
-
-
-
-