W autobusie możliwie jest dodatkowe doładowanie akumulatorów podczas zwalniania i hamowania.

W Krakowie pasażerowie mogą korzystać z elektrycznego autobusu BYD K9. Ekologiczny pojazd ma kursować kolejno na kilku liniach o numerach: 116, 109, 124, 164 i 173. W piątek 21 czerwca rozpoczęto testy ekologicznego pojazdu chińskiej firmy BYD. Próby potrwają niespełna 2 tygodnie - informuje przedstawiciel Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
Elektryczny autobus BYD K9 wcześniej przejechał trasę z Warszawy do Krakowa bez dodatkowego doładowywania. Podróż zajęła około 8 godzin (23:00- 4:45) a po tym czasie autobus chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams) dysponował jeszcze 31% pojemności baterii.
Zdaniem importera koszt prądu na 100 km dla BYD K9 wynosi na ok. 50 zł. Współcześnie używane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l/100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu pojazdu wynoszącym ok. 150 km, spalaniu 41l/100km po 5,2 zł za litr, oszczędności mogą wynieść prawie 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6 723 zł. Zaledwie jeden elektryczny BYD K9 może w odpowiednich warunkach po rocznie ponad 80 000 zł oszczędności.
Elektryczny BYD K9 nie emituje żadnych spalin choć opcjonalnie istnie możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze – tłumaczą eksperci.
BYD K9 jako autobus elektryczny posiada odpowiednio zaprojektowaną konstrukcję oraz rozkład masy (głównie ciężkich baterii). Posiada także zaawansowany system odzyskiwania energii, który pozwala na doładowanie akumulatorów podczas zwalniania i hamowania.
BYD K9 może przejechać ok. 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Ponadtwo, jak udowodniły testy w Warszawie w niekorzystnych warunkach miejskich zasięg z włączoną nieustannie klimatyzacją może wynieść ponad 250 km. Czas ładowania zależy od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w 3 godziny.
Elektryczne autobusy BYD używane są transporcie publicznym od 2011 r. W Chinach działa prawie 400 takich elektrycznych autobusów.
W I kwartale 2013 roku BYD K9 dostał europejską homologację, co umożliwiło firmie rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży.
Pierwszymi krajami w Europie gdzie elektryczne autobusy BYD już kursują są Holandia (6 kursuje, 35 zamówionych) i Włochy (Mediolan - 2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w USA rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki .
(ma)
Kategoria wiadomości:
Inne
- Źródło:
- gazetakrakowska.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Uzdatnianie wody pitnej, a wody procesowej
Woda jest nieodłącznym elementem życia i działalności przemysłowej. Jednak ta pochodząca z naturalnych ujęć rzadko nadaje się do bezpośredniego...
-
Czy samochody na wodór zastąpią samochody elektryczne?
Ważnym aspektem współczesnych dążeń do ochrony środowiska i łagodzenia skutków zmian klimatycznych jest elektryfikacja pojazdów. Coraz częściej...
-
-
-
-