Powrót do listy wiadomości Dodano: 2013-06-25  |  Ostatnia aktualizacja: 2013-06-25
Kraków: elektryczny autobus prosto z Chin

W autobusie możliwie jest dodatkowe doładowanie akumulatorów podczas zwalniania i hamowania.

To kolejne próby użytkowania autobusów elektrycznych w Krakowie
To kolejne próby użytkowania autobusów elektrycznych w Krakowie

W Krakowie pasażerowie mogą korzystać z elektrycznego autobusu BYD K9. Ekologiczny pojazd ma kursować kolejno na kilku liniach o numerach: 116, 109, 124, 164 i 173. W piątek 21 czerwca rozpoczęto testy ekologicznego pojazdu chińskiej firmy BYD. Próby potrwają niespełna 2 tygodnie  - informuje przedstawiciel Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

Elektryczny autobus BYD K9 wcześniej przejechał trasę z Warszawy do Krakowa bez dodatkowego  doładowywania. Podróż zajęła około 8 godzin (23:00- 4:45) a po tym czasie autobus chińskiej firmy BYD (Build Your Dreams)  dysponował jeszcze 31% pojemności baterii.

Zdaniem importera koszt prądu na 100 km dla BYD K9 wynosi na ok. 50 zł. Współcześnie używane autobusy spalinowe zużywają ponad 40 l/100 km, czyli ponad 200 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu pojazdu wynoszącym ok. 150 km, spalaniu 41l/100km po 5,2 zł za litr, oszczędności mogą wynieść prawie 249 zł dziennie, a więc miesięcznie przy 27 dniach pracy 6 723 zł. Zaledwie jeden elektryczny BYD K9 może w odpowiednich warunkach po rocznie ponad 80 000 zł oszczędności.

Elektryczny BYD K9 nie emituje żadnych spalin choć opcjonalnie istnie możliwość zamontowania spalinowego ogrzewania postojowego. Ogrzewanie to mogłoby wspomagać nagrzewnicę w przypadku użytkowania autobusu podczas ostrej zimy. Takie rozwiązanie jest podyktowane gwarancją odpowiednio dużego zasięgu autobusu niezależnie od warunków atmosferycznych i napotkanych sytuacji na drodze – tłumaczą eksperci.

BYD K9 jako autobus elektryczny posiada odpowiednio zaprojektowaną konstrukcję oraz rozkład masy (głównie ciężkich baterii). Posiada także zaawansowany system odzyskiwania energii, który pozwala na  doładowanie akumulatorów podczas zwalniania i hamowania.

BYD K9 może przejechać ok. 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania. Ponadtwo, jak udowodniły  testy w Warszawie w niekorzystnych warunkach miejskich zasięg z włączoną nieustannie klimatyzacją może wynieść ponad 250 km. Czas ładowania zależy od stosowanej ładowarki. Testowany obecnie autobus ładuje się w zajezdni w 3 godziny.

Elektryczne autobusy BYD używane są transporcie publicznym od 2011 r. W Chinach działa prawie 400 takich elektrycznych autobusów.
W I kwartale 2013 roku BYD K9 dostał europejską homologację, co umożliwiło firmie rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży.

Pierwszymi krajami w Europie gdzie elektryczne autobusy BYD już kursują są Holandia (6 kursuje, 35 zamówionych) i Włochy (Mediolan - 2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały tez zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w USA rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki .

(ma)

Kategoria wiadomości:

Inne

Źródło:
gazetakrakowska.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także