Powrót do listy wiadomości Dodano: 2012-04-26  |  Ostatnia aktualizacja: 2012-04-26
KE: nowe przepisy dotyczące recyklingu statków
KE: nowe przepisy dotyczące recyklingu statków

Nowa inicjatywa KE, gwarantująca bezpieczny dla pracowników i przyjazny dla środowiska recykling europejskich statków, przewiduje m.in. system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych jednostek morskich pływających pod banderą państw UE.

Ponad 1000 dużych statków handlowych złomowanych każdego roku, demontowanych jest na plażach południowej Azji, w stoczniach, które często nie spełniają norm niezbędnych do właściwego zagospodarowania materiałów niebezpiecznych zawartych w statkach wycofanych z eksploatacji.

Chociaż praktyki w sektorze recyklingu statków uległy poprawie, wiele obiektów nadal działa w niebezpiecznych i szkodliwych warunkach. Celem nowej inicjatywy jest zagwarantowanie recyklingu starych statków w sposób pozwalający na poszanowanie zdrowia pracowników i środowiska. Jest to wyraźny sygnał wzywający do szybkich inwestycji w modernizację obiektów recyklingu – stwierdził komisarz ds. środowiska Janez Potočnik.

Nowe przepisy, które przyjmą postać rozporządzenia, przewidują system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych statków morskich pływających pod banderą państwa członkowskiego UE, który obejmie cały cykl ich życia od budowy po eksploatację i recykling. System opiera się na Międzynarodowej konwencji z Hong Kongu o bezpiecznym i ekologicznym recyklingu statków, przyjętej w 2009 r. Celem wniosku jest szybkie wdrożenie postanowień konwencji bez konieczności oczekiwania na jej ratyfikację i wejście w życie, bowiem proces ten może zająć wiele lat.

Zgodnie z nowym systemem dla statków europejskich należy sporządzić wykaz materiałów niebezpiecznych znajdujących się na ich pokładzie oraz złożyć wniosek o świadectwo inwentaryzacji. Zanim statek zostanie oddany do stoczni złomowej, należy zmniejszyć liczbę materiałów niebezpiecznych znajdujących się na jego pokładzie (w tym w pozostałościach ładunku, paliwie itd.).

Stocznie złomowe będą musiały spełnić określone wymogi w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa w celu włączenia do wykazu autoryzowanych stoczni złomowych na całym świecie. Statki europejskie będą mogły być poddawane recyklingowi wyłącznie w stoczniach znajdujących się w tym wykazie.

W celu zapewnienia przestrzegania przepisów rozporządzenia we wniosku wprowadzono wymóg, aby właściciele statków powiadamiali organy krajowe o zamiarze poddania statku recyklingowi.

 

 

(mm)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
ec.europa.eu
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także