Powrót do listy komunikatów Dodano: 2020-10-19   |  Ostatnia aktualizacja: 2020-10-19
Silniki spalinowe a elektryczne – wpływ na środowisko

komunikat sponsorowany

Silniki spalinowe a elektryczne – wpływ na środowisko

Samochody elektryczne powszechnie postrzegane są jako bardziej ekologiczna alternatywa dla aut o napędzie spalinowym. W kraju, w którym głównym źródłem pozyskiwania energii elektrycznej wciąż jest spalanie węgla, sprawa ekologiczności silników elektrycznych może jednak budzić wątpliwości.

 

Silniki spalinowe a ekologia

Zanieczyszczenie powietrza, smog, kwaśne deszcze. Nie ma wątpliwości, że za te oraz inne negatywne skutki w dużej mierze odpowiada branża motoryzacyjna. W Polsce, z powodu złej jakości powietrza, umiera rocznie 40-50 tys. mieszkańców (dane EEA).

Choć obowiązują normy regulujące emisję spalin, w praktyce możliwość ich kontroli jest dość ograniczona. Afera Volkswagena z 2015 r., której powodem stało się ujawnienie manipulacji związanych z wynikami pomiarów emisji z układów wydechowych aut, stała się zarzewiem poważnych dyskusji na temat zanieczyszczeń generowanych przez branżę motoryzacyjną. Spadło też zainteresowanie dieslami, które uchodzą obecnie za najmniej ekologiczne. I choć jest to prawdą w odniesieniu do starszych modeli silników, obecnie między silnikami benzynowymi a wysokoprężnymi nie ma aż tak zauważalnej różnicy.

 

Silniki elektryczne – czy rozwiążą problem?

Już dziś silniki elektryczne wskazywane są jako przyszłość motoryzacji, rozwiązanie bardziej przyjazne środowisku. Zaletami aut elektrycznych są także brak emisji hałasu, łatwość w utrzymaniu, rzadsze serwisowanie (mniejsza liczba części i podzespołów) i ułatwiony rozruch. Najważniejszy jest jednak fakt, że podczas jazdy nie emitują zanieczyszczeń (m.in. CO2, metanu, amoniaku) ani substancji szkodliwych (m.in. tlenku węgla, tlenku azotu czy tlenku siarki) z rury wydechowej, tak jak samochody napędzane „tradycyjnie". Wciąż jednak, podczas hamowania, a także w wyniku zużywania opon, powstają cząstki stałe.

 

Kontrowersje wokół cyklu życia silników elektrycznych

Nie brakuje jednak osób, które okazują sceptycyzm wobec takich rozwiązań. Niepokój budzi zwłaszcza produkcja i utylizacja baterii litowo-jonowych, powszechnie używanych w silnikach aut elektrycznych. Po pierwsze, rośnie zapotrzebowanie na wydobycie niezbędnych do ich wytwarzania surowców, takich jak lit, kobalt, neodym, nikiel, których zasoby są ograniczone. Wydobycie to może być szkodliwe dla środowiska w krajach, w których jest ono prowadzone. Do produkcji baterii wykorzystuje się też czasem substancje toksyczne. Nie wspominając o tym, że energia elektryczna używana do produkcji baterii powinna pochodzić ze źródeł odnawialnych, tak aby produkcja auta nie generowała zanieczyszczeń.

Kolejnym aspektem, który budzi kontrowersje, jest utylizacja baterii. Gdy pojemność baterii spada poniżej 70%, jest ona wymieniana. Nie oznacza to jednak, że na tym kończy swój żywot. Bateria może zostać zaadaptowana do potrzeb gospodarstw domowych lub przemysłu. Następnie poddana zostaje recyklingowi, który umożliwia odzyskanie wielu pierwiastków. Kwestia odpowiedniego recyklingu jest bardzo ważna, jeśli chcemy, aby samochody z silnikami elektrycznymi były naprawdę ekologiczne.

 

Wytwarzanie energii elektrycznej

W kraju takim jak Polska, gdzie spalanie węgla jest głównym źródłem energii elektrycznej, ekologiczność aut elektrycznych może budzić wątpliwości. Emisja szkodliwych substancji przez elektrownie powinna być jednak stosunkowo łatwiejsza do ustalenia i regulowania niż emisja tych substancji przez samochody. Aby cel przyświecający wprowadzaniu aut z silnikami elektrycznymi mógł zostać zrealizowany, potrzebne są więc zmiany i zwrot w stronę odnawialnych źródeł energii. Na to jednak w Polsce musimy jeszcze trochę poczekać.

 

Który silnik bardziej ekologiczny?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pod uwagę trzeba wziąć nie tylko samo użytkowanie silnika, ale także jego produkcję oraz kwestię produkcji energii. W Polsce do tego celu wciąż na szeroką skalę wykorzystuje się paliwa kopalne, zwłaszcza „brudne paliwo", czyli węgiel. Należy też pamiętać, że żaden samochód nie będzie w 100% ekologiczny. Jeśli więc zależy nam na środowisku i ekologii, starajmy się raczej przestawić na rowery i komunikację miejską. W sytuacjach, gdy potrzebujemy samochodu, przydatne okażą się wypożyczalnie aut. Korzystanie z usług Exelcar jest dobrym rozwiązaniem, możesz również zajrzeć na stronę wypożyczalni samochodów Exelcar pozwoli to zaoszczędzić środowisku emisji spalin na co dzień, a jednocześnie cieszyć się komfortem jazdy i możliwością przemieszczenia się w dowolne miejsca, gdy tylko tego potrzebujemy.

 

Kategoria komunikatu:

Komunikat sponsorowany

Źródło:
exelcar.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Czytaj także