Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-01-23 | Ostatnia aktualizacja: 2011-01-23
Nielegalne spalanie zużytych olejów

Nielegalne spalanie zużytych olejów
Nielegalne spalanie zużytych olejów oznacza dla budżetu państwa straty sięgające nawet 35 mln zł. z tytułu niezapłaconej akcyzy – wynika z wyliczeń Krajowej Sieci Zbiórki Olejów Odpadowych. Zużyty olej to odpad nawet 1000 razy bardziej szkodliwy dla zdrowia i środowiska niż olej świeży, dlatego niezbędny jest proces jego obróbki – mówi prof. Janusz Magiera z Politechniki Krakowskiej. W procesie rerafinacji z odpadu odzyskuje się czystą bazę olejową, która ponownie trafia do producentów olejów samochodowych, bądź przemysłowych. W Polsce działają trzy podmioty zajmujące się rerafinacją olejów: Rafineria Nafty Jedlicze, Variant oraz Oiler.
W polskim prawie nie ma przepisów zezwalających na kontrole podmiotów (takich jak np. warsztaty samochodowe dokonujące wymiany oleju), które nie są zarejestrowane jako podatnicy podatku akcyzowego. W celu zweryfikowania nielegalnej działalności należałoby wskazać konkretne podmioty.
Dużych perspektyw przed polskim rynkiem rerafinacji nie widzi Andrzej Szczęśniak, niezależny ekspert rynku paliw. Według niego kurczy się rynek odbiorcy, a rosną koszty przetwarzania oleju i logistyki. - Przetworzone oleje to oleje bezklasowe, o niskiej jakości, które nie przejdą testów większości producentów silników - tłumaczy. Nadają się one do wykorzystania głównie w rolnictwie, bądź przemyśle. Zdaniem Szczęśniaka, legalne spalanie jest najprostszym i najtańszym procesem recyklingu, nie wymagającym skomplikowanej technologii. Jednak według unijnej dyrektywy odpadowej, większą część zużytych olejów należy przetwarzać, a pozostałą część spalać.
(mm)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- rp.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Ekologiczne maty wejściowe – czystość, oszczędności i wizerunek Twojej firmy...
Dbanie o środowisko naturalne przestało być wyborem — stało się koniecznością. Firmy na całym świecie szukają sposobów, by zmniejszyć swój wpływ...
-
Strefy Czystego Transportu w polskich miastach to zmiana obliczona na lata
Kraków to pierwsze polskie miasto, które podjęło próbę utworzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) sięgającej jego granic administracyjnych....
-
-
-