Nowa droga ekspresowa koło Olsztyna przebiega w pobliżu terenów rekreacyjnych. Drogowcy nie zdecydowali się postawić w tym miejscu szpecących krajobraz ekranów dźwiękoszczelnych. Wylali natomiast na drodze specjalną nawierzchnię, która ma wyciszać szum jadących samochodów.
"Postanowiliśmy spróbować eksperymentu z cichą nawierzchnią- Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - która jest bardziej porowata, przez co hałas toczenia kół jest pochłaniany przez tę większą ilość porów w nawierzchni."
Specjalna mieszanka powstała na Politechnice Warszawskiej. "Osiągamy tę redukcję dzięki, po pierwsze, wzrostowi zawartości wolnych przestrzeni, a po drugie, uelastycznieniu. Tę elastyczność myśmy otrzymywali przez dodatek miału gumowego" - mówi profesor Piotr Radziszewski z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Dzięki niej hałas z przejeżdżających samochodów spada nawet o cztery decybele. Jest to wciąż rzadko stosowane w Polsce rozwiązanie. Pierwsze tego typu nawierzchnie pojawiły się w stolicy trzy lata temu.
Ocena skuteczności cichego asfaltu ma nastąpić po roku. Mieszkańcy żalą się, że cichy asfalt to tylko redukcja hałasu z kół, ale nie silników samochodów. Tych po rozbudowie drogi jest tutaj dużo więcej. Ekspertyzy wykazały, że na nowej trasie w warszawskim Wilanowie jest ciszej niż na "zwykłych" drogach, ale normy i tak są przekroczone. Analiza hałasu dowodzi, że miejscami chodzi nawet o 3 decybele.
(mk)
Kategoria wiadomości:
Nowinki techniczne
- Źródło:
- tvn24.pl
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Recykling i optymalna gospodarka odpadami – wyzwania firm produkcyjnych?
www.automatyka.plTrendy proekologiczne na całym świecie sprawiają, że dbanie o środowisko staje się coraz ważniejszym aspektem dla zakładów przemysłowych. Czy
-
Roboty lutownicze - sposób na podniesienie jakości i redukcję kosztów
Lutowanie to jedna z podstawowych czynności w produkcji elektroniki. Coraz więcej fabryk powierza ją maszynom. Zrobotyzowane lutowanie radykalnie...