Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2011-01-25 | Ostatnia aktualizacja: 2011-01-25
Lubelskie: zarzuty NIK
Nieaktualizowane plany ochrony przed powodzią, brak przeglądów wałów i urządzeń po przejściu każdej fali powodziowej - to tylko niektóre zarzuty NIK po kontroli samorządów i instytucji odpowiedzialnych za ochronę przeciwpowodziową.
Kontrolę przeprowadzono w: Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Warszawie, Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych w Lublinie, Starostwie Powiatowym w Opolu Lubelskim oraz urzędach gminy/miasta w Józefowie i Annopolu.
NIK sprawdziła stan przygotowania w 2010 r. administracji rządowej i samorządowej na Lubelszczyźnie na wypadek zagrożenia powodzią, a w przypadku jej wystąpienia - skuteczność podejmowanych działań w celu usunięcia szkód w przeciwpowodziowej infrastrukturze technicznej.
W dwóch skontrolowanych jednostkach samorządu terytorialnego (Annopol i Józefów) nie aktualizowano w pełnym zakresie Planów operacyjnych ochrony przed powodzią, brakowało między innymi w dokumentach miejsc pobytu ewakuowanej ludności, poboru piasku do celów przeciwpowodziowych oraz nie zaznaczono nowych poziomów ostrzegawczych i alarmowych na Wiśle w Annopolu w związku z informacją Biura Prognoz Hydrologicznych w Krakowie.
NIK negatywnie oceniła niedostosowanie „Planu reagowania kryzysowego Miasta i Gminy Annopol” do wymogów ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Plan ten nie zawierał bowiem obligatoryjnych elementów, takich jak: plan główny, zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych.
Nieprawidłowości dotyczące zagadnień związanych z planowaniem ochrony przed powodzią stwierdzono także w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Warszawie. RZGW opracował Studium dla potrzeb planowania ochrony przeciwpowodziowej ale nie określił w nim kierunków ochrony przed powodzią, a w szczególności nie dokonał podziału obszarów na:
- obszary wymagające ochrony przed zalaniem z uwagi na ich zagospodarowanie, wartość gospodarczą lub kulturową,
- obszary służące przepuszczeniu wód powodziowych, zwane „obszarami bezpośredniego zagrożenia powodzią”,
- obszary potencjalnego zagrożenia powodzią.
Pomimo ogólnej pozytywnej oceny działalności Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Lublinie, stwierdzono uchybienia polegające na nieprzeprowadzaniu przeglądów wałów i urządzeń ochrony przeciwpowodziowej za każdym razem po przejściu fali powodziowej. Po przejściu trzeciej i czwartej fali powodziowej na terenie województwa lubelskiego w 2010 r., przeglądów takich nie przeprowadzono.
Odpowiednio przygotowany na wypadek wystąpienia powodzi był również Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Podczas powodzi w maju 2010 r. prowadził skuteczną koordynację działań, a w celu likwidacji skutków powodzi rozpoczął prace inwestycyjne zabezpieczające zniszczony prawy brzeg na Wiśle w gminie Ryki.
(mm)
Kontrolę przeprowadzono w: Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Warszawie, Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych w Lublinie, Starostwie Powiatowym w Opolu Lubelskim oraz urzędach gminy/miasta w Józefowie i Annopolu.
NIK sprawdziła stan przygotowania w 2010 r. administracji rządowej i samorządowej na Lubelszczyźnie na wypadek zagrożenia powodzią, a w przypadku jej wystąpienia - skuteczność podejmowanych działań w celu usunięcia szkód w przeciwpowodziowej infrastrukturze technicznej.
W dwóch skontrolowanych jednostkach samorządu terytorialnego (Annopol i Józefów) nie aktualizowano w pełnym zakresie Planów operacyjnych ochrony przed powodzią, brakowało między innymi w dokumentach miejsc pobytu ewakuowanej ludności, poboru piasku do celów przeciwpowodziowych oraz nie zaznaczono nowych poziomów ostrzegawczych i alarmowych na Wiśle w Annopolu w związku z informacją Biura Prognoz Hydrologicznych w Krakowie.
NIK negatywnie oceniła niedostosowanie „Planu reagowania kryzysowego Miasta i Gminy Annopol” do wymogów ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Plan ten nie zawierał bowiem obligatoryjnych elementów, takich jak: plan główny, zespół przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowych.
Nieprawidłowości dotyczące zagadnień związanych z planowaniem ochrony przed powodzią stwierdzono także w Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Warszawie. RZGW opracował Studium dla potrzeb planowania ochrony przeciwpowodziowej ale nie określił w nim kierunków ochrony przed powodzią, a w szczególności nie dokonał podziału obszarów na:
- obszary wymagające ochrony przed zalaniem z uwagi na ich zagospodarowanie, wartość gospodarczą lub kulturową,
- obszary służące przepuszczeniu wód powodziowych, zwane „obszarami bezpośredniego zagrożenia powodzią”,
- obszary potencjalnego zagrożenia powodzią.
Pomimo ogólnej pozytywnej oceny działalności Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Lublinie, stwierdzono uchybienia polegające na nieprzeprowadzaniu przeglądów wałów i urządzeń ochrony przeciwpowodziowej za każdym razem po przejściu fali powodziowej. Po przejściu trzeciej i czwartej fali powodziowej na terenie województwa lubelskiego w 2010 r., przeglądów takich nie przeprowadzono.
Odpowiednio przygotowany na wypadek wystąpienia powodzi był również Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Podczas powodzi w maju 2010 r. prowadził skuteczną koordynację działań, a w celu likwidacji skutków powodzi rozpoczął prace inwestycyjne zabezpieczające zniszczony prawy brzeg na Wiśle w gminie Ryki.
(mm)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- nik.gov.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
MEW – płynne złoto? Czyli jak odpowiednio przygotować się do realizacji...
Energetyka wodna to proekologiczny sposób na wytwarzanie energii elektrycznej. Podstawową zaletą budowy małej elektrowni wodnej (MEW) jest...
-
Instalacje uzdatniania wody w przemyśle - najważniejsze technologie
www.automatyka.plCzystość wody jest pojęciem rozumianym na wiele sposobów. Dla osoby zażywającej kąpieli w jeziorze ważny będzie brak chemicznych...
-
-
-
-