Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
ABIS R&D
Powrót do listy komunikatów Dodano: 2010-05-05  |  Ostatnia aktualizacja: 2010-05-05
Lądowisko obsługujące platformę wiatrową Alpha Ventus
W Europie, na morzu istnieje 30 farm wiatrowych.
W Niemczech, które stanowią największy rynek energetyki wiatrowej na świecie, pierwsza morska farma wiatrowa powstała pod koniec 2009 roku.
Budowa farmy wiatrowej w technologii offshore (na morzu) jest przedsięwzięciem bardziej kosztownym i bardziej skomplikowanym niż inwestycja na lądzie. Wszystkie znajdujące się na miejscu systemy: oświetlenie lądowiska dla helikoptera, czy odpowiednie systemy monitoringu i komunikacji muszą działać niezawodnie w niesprzyjających warunkach pogodowych. Wymóg niezawodności szczególnie dotyczy systemu sterowania: solidne muszą być urządzenia oraz system operacyjny, który musi gwarantować nieprzerwanie bezproblemową pracę.

Niemiecka farma wiatrowa Alpha Ventus, znajduje się 45 km na północ od wyspy Borkum na Morzu Północnym. Przedsięwzięcie sfinansowało konsorcjum energetyczne firm E.ON, EWE i Vattenfall. 12 turbin o mocy 5 MW, co odpowiada zapotrzebowaniu 50 000 gospodarstw domowych. Centrum logistyczne farmy wiatrowej to stała 60-sięcio metrowa platforma, na której znajdują się m.in. stacja dokującej dla statków, lądowisko dla helikoptera, stanowiska warsztatowe i miejsca zakwaterowania dla obsługi technicznej.


Sterowanie oświetleniem i system monitoringu platformy.
Dla zapewnienia bezpiecznego dokowania statków i lądowania samolotów w niesprzyjających warunkach pogodowych, wykonawcy położyli szczególny nacisk na wyposażenie platformy w niezawodny system oświetlenia, a także technologię monitoringu, chroniącą system przed zniszczeniem. Przy wytyczaniu założeń projektanci systemu musieli uwzględnić wiele krajowych jak i międzynarodowych przepisów, które regulują np. pomiar izolacji czy pomiar uszkodzeń oświetlenia. System działa w ten sposób, iż sygnały ze sprzętu oświetleniowego i monitorującego są gromadzone, przetwarzane, a następnie, za pomocą specjalnej technologii B&R, wysyłane do stanowiska sterowania, znajdującego się na lądzie.

Wybór systemu sterowania.
Firma Klenk, ekspert z dziedziny wyposażenia lotnisk i systemów morskiego oświetlenia, wybrała rozwiązanie oparte na sprzęcie B&R - austriackiego producenta systemów automatyzacji. B&R Power Panel, sterownik zintegrowany z wyświetlaczem w połączeniu z systemem wejść/wyjść X20 z powodzeniem realizuje wysokie wymagania założone w projekcie. „ Wybrane rozwiązanie systemu sterowania oferuje wszystko, co jest dla na istotne- wysoką niezawodność, elastyczność podczas implementacji urządzeń peryferyjnych i znakomite jakość wizualizacji, nawet wówczas, gdy trzeba obsłużyć dużą odległość pomiędzy szafą elektryczną a stacją kontroli. Ale nie tylko wysoka jakość produktów i stosunek ceny do jakości przemawiają za B&R, lecz również fakt, że nasze potrzeby były traktowane poważnie. Otrzymywaliśmy też bogate wsparcie podczas tworzenia oferty, pomimo tego, że nie byliśmy w grupie kluczowych klientów.”- przyznał Peter Klenk.

Charakterystyka projektu.
„Na Morzu Północnym platformy wiertnicze posiadają lądowiska dla helikopterów, ale technologia tam zastosowana różni się od tej, której wymagał Alpha-Ventus”- wyjaśnia Peter Klenk. Jedna z głównych różnic polega na tym, iż na platformie farmy wiatrowej, dopóki wytwarzana jest energia, platforma nie wymaga obecności człowieka. Obsługa przez człowieka konieczna jest jedynie w trakcie przeprowadzania niezbędnych prac serwisowych. Ponieważ prawo międzynarodowe wymaga zabezpieczenia dostępu na platformę na wypadek przeprowadzania akcji ratowniczej, system nadzoru musi umożliwiać obecność człowieka w tych szczególnych przypadkach, ale jednocześnie musi chronić przed niepowołanym wtargnięciem na ten teren.
Rozwiązaniem tej kwestii jest system bezpieczeństwa dostępu i video-monitorowania wyposażone w czujnik ruchu, uaktywniający alarm w momencie pojawienia się człowieka na platformie. Alarmy są odbierane przez system wejść/wyjść X20 firmy B&R, wysyłane do sterownika, a następnie analizowane i wartościowane. Niektóre z nich informują stację kontroli o potencjalnych problemach utrzymania bezpieczeństwa czy o sytuacji zagrożenia.
Ponadto, jeśli pojawią się zakłócenia w zasilaniu platformy, jeśli włączy się awaryjny generator zasilania lub, jeśli wbudowane jednostki UPS przejmą zasilanie systemem elektrycznym, wówczas sterownik wysyła komunikaty o błędach do stacji obsługi na lądzie.
Ponieważ platforma nie jest obsługiwana przez człowieka, firma Klenk zintegrowała na niej także stację pogodową, która za pomocą automatycznego radia, informuje pilota jeszcze przed startem, o warunkach pogodowych panujących na tym obszarze.
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.