
Czy w Polsce alternatywą przy wysokich cenach benzyny i oleju napędowego oraz znacznie tańszego gazu LPG, będą auta z silnikami elektrycznymi?
Wysokie ceny samochodów z napędem elektrycznym i nierozbudowana sieć ładowania to wciąż najważniejsze przyczyny, dla których nie cieszą się one w Polsce popularnością.
Elektryczne samochody promować za to mogą rząd i samorządy. Takie systemy z powodzeniem funkcjonują w innych państwach europejskich, wspomagane dodatkowo przez system wsparcia finansowego zakupu samochodów na prąd. Polska jest nielicznym wyjątkiem, który takich preferencji nie posiada.
Estonia dopłaca 50 proc. wartości samochodu, ale nie więcej niż 18 tysięcy euro. Anglicy mają preferencje: wolny wjazd do centrum, dopłaty, subwencje i zwolnienie z podatków, nie więcej niż 6 tysięcy funtów. Powszechne jest też zwolnienie z opłat rejestracyjnych, zwolnienie z kosztów rejestracji. Każdy kraj to rozwiązuje inaczej, ale w 18 krajach Unii Europejskiej system dopłat lub ulg finansowych już jest – mówi Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.
Krokiem w dobrym kierunku byłoby zastąpienie akcyzy podatkiem ekologicznym, którego wysokość zależałaby od spełnianych norm. Wprowadzenie podatku ekologicznego napędziłoby koniunkturę na nowsze i bardziej przyjazne środowisku auta, w tym elektryczne, i zahamowałoby napływ wyeksploatowanych pojazdów z importu.
Zdaniem prezesa Polskiej Izby Motoryzacji zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Polsce istnieje. Nie przekłada się to jednak na ich kupowanie ze względu na wysokie ceny i brak jakichkolwiek finansowych lub nawet poza finansowych zachęt.
Nad systemem dopłat od kilku miesięcy trwają prace w Ministerstwie Gospodarki, w których uczestniczy również Polska Izba Motoryzacji.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce mogłyby pobudzić zmiany w ustawie o zamówieniach publicznych. Jeżeli samorządy zdecydowałyby się, że ich służby np. straż miejska czy służby oczyszczania miasta przejdą na napęd elektryczny. Jednak musiałaby się zmienić ustawa o zamówieniach publicznych tak, by zacząć preferować napęd tych samochodów przy zakupach.
(mm)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- motofakty.pl

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Przerwy w dostawie prądu? Sprawdź, jak się zabezpieczyć na tę okoliczność.
Przerwy w dostawie prądu są często wynikiem trudnych warunków pogodowych, które powodują zerwanie napowietrznych linii elektroenergetycznych....
-
Recykling baterii Li-ion a przepisy prawne – co firmy muszą wiedzieć?
Baterie litowo-jonowe (Li-ion) znajdują coraz szersze zastosowanie w przemyśle, transporcie, a także w urządzeniach codziennego użytku. Wraz ze...
-
-
-
-
-